torsdag 18 april 2013

Onsdagar och onsdagar

Lärde mig förra veckan att onsdag är veckans sämsta dag efter måndag. Och ja förra onsdagen var jag så trött och slö, men inte igår. Kanske onsdagen steg upp i protest mot påståeendet. För igår lyckades jag på loppis, lyckades i trädgården och lyckades ännu med att samla material(krokar, jutesnöre,käpp) och monterade en klädställning.

Jag har bestämt att det är slut på pryl-köp till vårt hus nu. Det man får köpa är mat, hygienburkar och greijer, kläder vid behov och sen verktyg och byggmaterial. Sen har jag säkert glömt något väsentligt.

Igår gick jag då till två loppisar (de som jag nu fått för mig att är det bästa i stan) nämligen Jupiter och Röda Korsets. Det är så skönt när allt har sin egen plats, vill du ha en blus så går du till hyllan med blusar och behöver inte trava igenom ett helt loppis. Jag inbillar mig att detta minskar mängden onödiga impulsköp. och speciellt för Jupiter - det är ju så billigt där!

Nå, jag sökte efter kaffekanna till jobbet och böcker åt en liten. Men vad hittade jag, jo äntligen tog jag tag i mitt jobbklädes dilemma. 

Jag har massor med kläder där hemma:
- för små kragskjortor
- skjortor där knapparna inte hålls fast
- urtvättade tunikor som man kunde ta för en pyjamas
- tighta byxor som blivit hängiga och tighta byxor som krympt
- slitna jeans kan va snyggt, men inte om det är cykelsadeln som slitit sönder dem mellan benen
- noppiga akryl klänningar
- uttöjda/missformade trikåblusar
- trikåblusar fyllda med småsmå hål

- Ja det mesta är sönder, slitet eller för smått. 

För några veckor sen började jag redan grubbla på detta att skaffa bra arbetskläder, köpte en skjorta, hade en -20% rabatt jag kunde använda, men ändå sved det lite och då hade jag bara ett bra, fint plagg - men sen använde jag väl det hela den veckan.

Nå nu levererade dessa två loppisar fem plagg för en mindre summa än vad jag betalade för skjortan. 

Jeansklänning: 3€, skarf: 0,50€, läderjacka: svindyr för 3 år sen.*
För att ännu få mera ordning på detta med kläder monterade jag som sagt en klädställning i sovrumstaket igår. Där hänger fina, (tänk om de också skulle vara strukna) arbetskläder i väntan på att användas. Skåpen som nu är överfyllda av trasor skall imorgonkväll sorteras så att de som är trasor verkligen ska få leva sitt liv som trasa. 

Tanken är alltså att jag ska ta hand om mina kläder, tänka lite smart när jag köper dem, och sätta undan hemska, men ack så sköna, noppiga plagg - de får fungera hemma eller under golvmoppen, men ute bland folk kan man ju försöka se anständig ut.

Tights: som nya efter 4 år!, Stövlar: Minimani 13€, Strumpor: hela efter 5-6 år!!
Samtidigt har jag också tagit ett steg mot att ta hand om mina skor, istället för att smutsa ner och förstöra dem i pölar och lera använder jag nu dagligen ett par härliga stövlar. De är så lätta på fötterna och sitter fint, man har inte alls känslan av att "klumppa på i gummistövlar". Så man känner inte sig så jätte fånig fast man har dem på en dag då det inte råkar regna, marken är ju ändå våt. Tyvärr hittade jag dessa på barnavdelningen på Minimani så kan inte säga var man hittar motsvarande om man har större fot än mig.

jag tänkte skriva om min fina onsdag, men jag skrev tydligen om något annat. 

* övriga loppisfynden har jag också tänkt visa upp i takt med att jag använder dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar